Buscar este blog

sábado, 5 de febrero de 2011

Pràctica 8: Causalitat Circular

Al llarg de les pràctiques que he anat penjant hem vist diversos enfocaments referits a la pràctica psicològica. En aquesta pràctica veurem el últim que falta: l'enfocament SISTÉMIC. Aquest trenca amb els anteriors i és un dels més utilitzats. La resta d'enfocaments es centra en l'individu, en canvi, aquest enfocament fa que totes les persones formin part s'un grup, d'un element superior (família, personal empresa...) bàsicament les persones estan conectades entre sí, en contínua interacció. Si una part d'aquest mecanisme s'espatlla, tota la resta es veurà afectada d'alguna manera. D'aquesta manera es pot intervenir tot i que la persona afectada no sigui present, ja que també podem tractar el seu entorn. Terapies de grup. Els sistemics veuen les relacions interpersonals com sanes o com insalubres, aquestes últimes generen trastorn, malaltia.

Els psicólegs sistémics traballen sobre les relacions, no sobre les persones, no es donsidera que les persones siguin el problema. Tot i que les persones puguin aportar símptomes, el problema es que la persona es troba en un sistema insalubre. No els cal entendre la persona, cal entendre al sistema. Llavors trobem els (PI) pacients identificats, que són aquells que presenten símptomes. Una de les característiques principals d'aquest enfocament és que com no es pot arribar a saber la causa del comportament humà ja que és molt complex i segurament sigui un cúmul de circumstàncies o es possible que la causa hagi desaparegut pero que continui el comportament, als sistémics no els cal saber la causa per resoldre dificultats, llavors quan intervé el psicoleg entra a formar part del sistema.

Per introduir finalment la part pràctica cal parlar d'uin antropòleg, Gregory Bateson que estudiava cultures indígenes diverses. Diu que hi ha diversos tipus de conductes. Una seria aquella conducta que dona peu a una altre que alimenta la primera, etc. D'aquestes s'en diuen simètriques. També trobem les relacions colmplementàries, aquelles on les persones tenen rols diferents, actuen diferent. Les relacions poden ser constructives o destructives.

La pràctica consisteix en elaborar 4 sequéncies de causalitat circular per a cadascuna de les 4 modalitats de relació.

Començare per les complementàries:
A) Relació complementària Constructiva: (relació entre un tutor d'autoescola i l'alumne)
1.- El tutor ensenya a l'alumne. 2.-l'alumne intenta posar en pràcica la teoria. 3.- El tutor el corregeix. 4.- l'alumne apren de les correcions i pregunta questions. El tutor ensenya a l'alumne...

B) Relació complementària destructiva: ( relació entre depenent botiga i l'encarregat)
1.- Depenent tracta malament als clients, és maleducat. 2.- Els clients es queixen. 3.- l'encarregat s'enfada amb ell i parla amb ell. 4.- El dependent té mes mal humor i tracta pitjor als clients. Els clients es queixen...

Tot seguit les Simètriques:
A)Relació simètrica constructiva: ( Relació entre jugadors de futbol)
1.- Un jugador ensenya técnica a un altre. 2.- el joc d'equip millora. 3.- aquest jugador ara li ensenya a l'altre. 4.- l'equip millora i apren noves técniques que es van ensenyant entre ells.

B)Relació simétrica destructiva (Membres d'un grup de música)
 1.- un guitarrista baixa el volum de un altre membre per que se senti millor la seva guitarra. 2.- l'altre s'entera i li fa la punyeta desafinant la guitarra cada dos per tres. 3.- el cantant s'enfada i canta faltal. 4.- Amb el descontrol el bateria es torna boig i toca sense parar. Els seguents passos són que es van fent la punyeta i el grup no avança i s'enfaden entre ells.

Arribats a aquest punt, que hem vist com funciona la psicologia sistèmica : que no cal tractar directament al pacient identificat sinó que potser el psicóleg tractarà a la seva dona, als seus fills, etc. També que no cal saber la causa d'un comportament, o que la causa hagi desaparegut però que segueixi el comportament, com per exemple que els Islàmics no mengin carn de porc a causa que mentres s'escribia el corà hi haguesin molts morts per la triquinosi. El que més m'agrada d'aquest enfocament es que no estan obsesionats per saber la causa, no els importa, no es pregunten què va ser primer, l'ou o la gallina, el que sabem es que dels ous surten gallines i que les gallines posen ous, no els cal saber les causes per a resoldre dificultats.

També d'aquest enfocament atreu que no enfoquen culpables, no els senyalen, els psicolegs introfueixen elements per canviar o ajudar en la relació. És com la Iatrogènia, en la qual tot està relacionat biológicament quan ens referim als efectes secundaris dels medicaments, en el comportament humà també, tot està interactuant. Es del cert un dels enfocaments més atractius per a mi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario